چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه اجتماعی- وحید رضا نعیمی: در آستانه شصت و سومین سالگرد تشکیل سازمان ملل متحد و روز این سازمان،‌ رؤسای شماری از کارگزاری‌های وابسته به سازمان ملل در تهران در مصاحبه خبری به تشریح اهم فعالیت‌های سازمان‌های متبوع خود در ایران پرداختند

در ابتدا کنوت اوستبی هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل پیام دبیرکل سازمان ملل را قرائت کرد. کی‌مون در پیام خود با اشاره به عقب‌ماندگی بسیاری از کشورها در مسیر تحقق اهداف توسعه هزاره، از آثار بحران مالی جهان بر چشم‌انداز تحقق این اهداف تا سال 2015 ابراز نگرانی کرد.

دبیرکل خواستار تخصیص منابع مالی بیشتر،‌ مدیریت هماهنگ‌تر جهانی و استفاده از تازه‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری برای مقابله با معضلات فراروی انسان شد.

در ادامه اوستبی اعلام کرد: به زودی نمایندگی زیستگاه سازمان ملل به عنوان هجدهمین سازمان وابسته به سازمان ملل در تهران گشایش می‌یابد.

وی با تقدیر از دستاوردهای ایران در زمینه تحقق اهداف توسعه هزاره از جمله کاهش فقر،‌ آموزش و بهداشت اظهار داشت: ایران می‌تواند در عرصه مبارزه با اچ آی وی،‌ تحقق برابری جنسیتی و محیط زیست عملکرد بهتری داشته باشد.

رئیس دفتر برنامه کنترل مواد‌مخدر سازمان ملل در تهران نیز با اشاره به همکاری‌های تنگاتنگ این سازمان با ایران از سال 1999، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجارب خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر دارد که می‌کوشیم آن را در چارچوب مشارکت جنوب-جنوب در اختیار کشورهای منطقه قرار دهیم.

وی تعداد معتادان ایرانی را به نقل از آمارهای داخلی یک تا 2/1 میلیون نفر اعلام کرد،‌ اما افزود که این رقم نیازمند مطالعه با روش علمی است.

کارلوس زاکاگنینی، رئیس کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل نیز گفت: امسال حدود 300هزار مهاجر غیرقانونی افغانی به کشورشان برگردانده شده‌اند.

محمد عبدالاحد، رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه زنان از جمله نرخ سواد تقریباً‌ ‌صددرصدی در میان زنان 24-15 ساله،‌ دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی تقریباً‌ همگانی و کاهش مرگ و میر کودکان و نسبت 64 درصدی شمار دانشجویان ابراز خرسندی و اظهار امیدواری کرد: جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون محو تمام اشکال تبعیض علیه زنان را تصویب کند.

به گفته وی،‌ سازمان کنفرانس اسلامی به تمام کشورهای اسلامی توصیه کرده است تا این معاهده را تصویب کنند.

وی بیان داشت: کشورهای اسلامی از جمله ایران می‌توانند از تجربه کشوری مانند مالزی در زمینه تصویب این سند بین‌المللی استفاده کنند.

در عین حال،‌ وی حضور نسبتاً‌ اندک زنان در نیروی کار و محافل تصمیم‌گیری را از جمله نقاطی دانست که ایران می‌تواند توجه بیشتری به آن نشان دهد.


چونلی هان، رئیس دفتر یونسکو نیز به تداوم برنامه‌های این سازمان برای بازسازی ارگ بم اشاره کرد و از انجام گفت‌وگو برای قرار دادن جنگل‌های حاشیه دریای خزر از آذربایجان تا ایران در فهرست میراث طبیعی جهان خبر داد.

کد خبر 66489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز